Oświetlenie w aucie to bardzo ważny element, szczególnie ze względów bezpieczeństwa. Większość marek samochodów oferuje jako standardowe wyposażenie pojazdu lampy halogenowe, ale oprócz nich popularne są ksenony i LED-y. Każdy rodzaj ma swoje wady i zalety. Warto je dokładnie poznać, żeby zadecydować jaki rodzaj oświetlenia wybrać do swojego samochodu.
Oświetlenie halogenowe
Lampy halogenowe zazwyczaj są standardowym wyposażeniem samochodu. Są one najtańsze i mają najprostszą konstrukcję. Montaż innych typów oświetlenia może wymagać dopłaty kilku lub kilkunastu tysięcy złotych. Mimo tego, że żarówki halogenowe przepalają się szybciej, niż przykładowo palniki w lampach ksenonowych, są tańsze w eksploatacji, ponieważ kosztują znacznie mniej.
Oświetlenie halogenowe emituje słabszy strumień światła. Ma nienaturalną barwę i krótki zasięg, przez co osoba prowadząca pojazd szybciej się męczy. Do tego nie jest energooszczędne. Halogeny pobierają więcej energii i wytwarzają więcej ciepła podczas pracy. Prowadzi to do szybszego zużycia lampy. Są one dobrym wyborem jeżeli jeździ się głównie po oświetlonych drogach. Są tańsze, a ich prosta konstrukcja nie stwarza problemów podczas wymiany.
Lampy ksenonowe
Lampy ksenonowe mają wiele zalet. Emitują zdecydowanie mocniejszy strumień światła, który ma także dłuższy zasięg. Barwa jest bardziej zbliżona do naturalnej, co sprawia, że kierowca nie męczy się tak szybko. Przez mniejszy pobór energii są bardziej wytrzymałe. Żeby mieć pewność, że będą służyć jak najdłużej warto kupować nowe lampy w sklepach motoryzacyjnych, np. w Sklepie motoryzacyjnym S-Auto we Wrocławiu.
Im dłużej są używane tym ciemniej świecą. Temperatura barwy staje się wyższa. Konstrukcja lamp ksenonowych jest znacznie bardziej skomplikowana, niż halogenowych. Zawiera więcej elementów, przez co droższy jest koszt produkcji takiego oświetlenia. A oprócz tego cena wymiany jest wyższa, niż w przypadku żarówek halogenowych.
Oświetlenie typu LED
Jedną z pierwszych zalet oświetlenia typu LED jest efekt wizualny. Ale znacznie ważniejsze są zalety praktyczne. LED-y są bardziej energooszczędne, niż ksenony. Są wytrzymałe i odporne na uszkodzenia mechaniczne i drgania. A do tego strumień światła jest mocniejszy i z barwą zbliżoną do naturalnej. Wbrew pozorom nadają się nie tylko do prestiżowych marek samochodów.
Na każdy z reflektorów przypada kilkadziesiąt diod LED, co przekłada się na cenę, zarówno samego montażu, jak i ewentualnych napraw. Mimo to, szczególnie w przypadku częstych, nocnych podróży, warto dokonać takiej inwestycji