wybor oleju

Olej 10w40 i jego charakterystyka

Wymiana oleju zwykle przysparza kierowcom wiele problemów. Nie tylko jest to bowiem czas na sprawdzenie jego stanu, ale być może także i na to, by samochód zaczął pracować innym smarowidle. Wybór oleju zwykle należy do zdań prawdziwie karkołomnych. Nawet jeśli kierowcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że ich auto jeździ na „syntetyku” lub „półsyntetyku” to w dalszym ciągu nie do końca wiadomo, jakie oznaczenie oleju będzie odpowiednie. Często zmotoryzowani wybierają jednak olej 10w40. Czym on się wyróżnia?

Olej 10w40- jaki to rodzaj oleju?

Mówiąc o oleju 10w40 można również śmiało wskazać na fakt, że mówimy w tym momencie o oleju półsyntetycznym. Wobec tego jego głównym zadaniem jest przede wszystkim ochrona silnika i ma on to robić w jak najbardziej optymalny sposób. Olej 10w40 z reguły nadmiernie gęstnieje dopiero przy -25 stopniach Celsjusza. Niemniej jednak warto wiedzieć, że oleje te sprawdzają się idealnie w starszych modelach pojazdu.

Olej 10w40- w jakich autach się sprawdzi?

Oznaczenie 40 w nazwie oleju odnosi się do tak zwanej „letniej” klasy lepkości oleju. Można jednak powiedzieć, że olej 10w40 będzie idealnym smarowidłem zarówno do silników benzynowych, ale także i do silników wysokoprężnych. Śmiało można powiedzieć, że ciecz smarująca o tym oznaczeniu jest niezwykle uniwersalna. Wobec tego znajdzie ona również zastosowanie w pojazdach w które mają zamontowaną instalacje LPG, czyli jeżdżą na gaz. Warto jednak pamiętać, że obecnie oleje 10w40 są wypuszczane są przez różnych producentów, a co za tym idzie mają one lepiej lub bardziej wzbogaconą mieszankę. Niektóre z nich sprawdzają się w samochodach o konstrukcjach wielozaworowych, inne zaś sprawdzą się w przypadku silników wolnossących i z dodatkową turbiną.

Dobieranie oleju do samochodu- czy zawsze sprawdzi się olej 10w40?

Dobierając olej do swojego pojazdu nigdy nie można kierować się własnym przeczuciem. Niezbędne jest sprawdzenie zaleceń producenta. Dlaczego? Otóż olej dedykowany danemu silnikowi nie będzie ani za rzadki, ani zbyt gęsty. Dobierając go zgodnie z tym co zalecił producent w instrukcji, zagwarantujemy sobie odpowiednią lepkość. Jeśli więc zależy nam na prawidłowej ochronie silnika, zawsze musi zostać dobrany olej o odpowiednim oznaczeniu. Jednak jedyne co kierowca może zmienić, to producent oleju, a także warstwa jego ulepszenia. W przeciwnym wypadku nieodpowiednio dobrany olej będzie znacznie skracał żywotność podzespołów w pojeździe, a nawet doprowadzić może do awarii silnika.

Dodaj komentarz